رونمایی از دو کار جدید پژوهشی و هنری از دکتر عباس اکبری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در ترکیه

۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۰ کد : ۱۰۳۶۱ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۱۸

گروه سرامیک دانشگاه "9 سپتامبر" ازمیر ترکیه میزبان جلسه و سمینار معرفی و بررسی دوکار پژوهشی و هنری از دکتر عباس اکبری عضو هیئت علمی گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان بود.

مجموعه "کاشی و کاشان"  که در بخش نظری آن به بررسی جایگاه کاشی در گذشته و وضعیت فعلی آن در شهر کاشان پرداخته شده کاری است که آثار هنری آن، نخست در پنج سال پیش در پژوهش دیگر عباس اکبری با نام " درس هایی از محمد بن ابوالبرکات جوهری نیشابوری" شروع و در دو سال اخیر به شکلی جدید به سرانجام رسیده است.

در بخش نظری این پژوهش شاهد معرفی اطلاعات جدیدی در خصوص کاشی، به ویژه کاشی های زرین فام هستیم. در آثار هنری این مجموعه با رویکردی انتقادی، کاشی ها و مجسمه هایی با تکنیک زرین فام ساخته شده که ضمن پیوستگی با گذشته ی هنری منطقه کاشان، وضعیت کنونی آن موردنظر قرار گرفته است.
 پروفسور "اتوره ا.سنیپلی" از ایتالیا در اهمیت این آثار در مقدمه این مجموعه نوشته است:"عباس اکبری علاوه بر دنبال کردن برخی از بخش های مهم و نقطه های اوج تاریخ سفال کاشان از این طریق بینش روشنی از زندگی معاصر را پیش روی مان می گذارد.ویژگی های سبک شناختی مرسوم و تصاویر واقع گرایی که – در کنار یکدیگر- به دقت دیده و باز آفرینی شده اند ما را به سوی فهم این مساله سوق می دهند که چگونه ممکن است هدایت یک سنت هنری هزاره ای را با باز نمودی از زندگی امروزی آشتی داد. از این رو این آثار بدون هیچ تضاد و تعارضی از ارجاعات کهن الگویی عبور کرده و به ابعاد در حال تغییر و عینی جهانی که اینک پیش روی خود داریم می رسند".

 

اما کار پژوهشی دوم که در این مراسم مورد بررسی قرار گرفت مربوط به ماجرای کشف و مرمت یک کوره سفالگری مربوط به دوره مغول در شهر کاشان است که در قالب پژوهشی به نام " شاه کوره" به چاپ رسیده است.محتوای این پژوهش شامل شرح ماجرای کشف و مرمت این کوره و همچنین تایید نظریه " آندره گدار" مبنی بر وجود کارگاه های متعدد هنری به ویژه سفالگری در زیر بافت خانه های تاریخی شهر کاشان است.

تمامی ماجرای کشف و مرمت این کوره به صورت تصویری در کنار متن مستند گردیده و در نهایت نیز اشتباهات علمی در خصوص نحوه به کارگیری این کوره ها جهت پخت آثار در منابع، که مکرر نیزارجاع  داده می شوند، مطرح شده است.
لازم به یادآوری است این کارهای پژوهشی با حمایت "موسسه،کاشان خانه سفال" به چاپ رسیده است.

کلید واژه ها: دکتر عباس اکبری سرامیک کاشی و کاشان مطالعات عالی هنر زرین فام


نظر شما :