بازدید وزیر تحصیلات عالی افغانستان از دانشگاه کاشان

۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۶ کد : ۸۷۷۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۱۳۹

وزیر تحصیلات عالی افغانستان به همراه دستیار، سفیر و دیپلمات‌های عالی ‌رتبه این کشور ازدانشگاه کاشان بازدید و با رییس و هیات رئیسه این دانشگاه دیدار کردند.

نجیب الله خواجه عمری هدف از سفر به ایران و بازدید از دانشگاه ها را ارتباطات و همکاری های علمی و فراهم کردن شرایط مناسب برای تحصیل  دانشجویان در ایران بیان کرد و گفت: از دانشگاه های ایران و دانشگاه کاشان که شرایط تحصیل برای دانشجویان افغانستان را به خوبی فراهم کرده اند کمال تشکر را دارم.

وی  به اشتراکات فرهنگی ایران با کشور افغانستان اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد: تا با استفاده از توان علمی و تجارب بسیار عالی دانشگاه های ایران بتوانیم  شرایط نابسامان کشور افغانستان را سر و سامان بخشیم.

وی نجات کشور افغانستان را در گرو  توسعه علمی دانست و افزود: تنها راه نجات  از شرایط و حل مسایل کشور افغانستان بالابردن سطح دانش و علم است که امیدواریم با همکاری ایران  و استفاده از پتانسیل های دانشگاه ها، این هدف تحقق بخشد.

خواجه عمری امنیت کشور ایران را در گرو امنیت کشور افغانستان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر کشورهای دوست و همسایه در این زمینه دولت و مردم افغانستان را یاری کنند، در حقیقت به خود کمک کرده اند، زیرا علاوه بر کمک آنها به افغانستان، موجب پایداری امنیت منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان از تغییر و تحولات این کشور متضرر می‌شوند، افزود: رشد و توسعه و رفاه و آرامش افغانستان به نفع کشورهای همسایه است.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان به 38 دانشگاه و موسسه دولتی و بیش از 130 دانشگاه و مرکزخصوصی در کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: حدود 300 هزار دانشجو در دانشگاه هاو حدود سه تا 5 هزار استاد در دانشگاه های افغانستان مشغول به فعالیت هستند.

وی خاطر نشان کرد: وزارت تحصیلات  عالی محورهایی را از جمله عملیات بازنگری سرفصل‌ها و ارائه رشته ها متناسب با بازار کار، تضمین کیفیت آموزشی عالی و ارزیابی از مراکزآموزشی و مبارزه با فساد اداری و آموزش مجازی و بازنگری قوانین و مقرارت آموزشی و دیگر برنامه ها را برای توسعه علمی کشور افغانستان در دستور کار قرار داده که امید است با استفاده از تجربیات علمی دانشگاه ها بتوانیم این برنامه ها عملیاتی شود.

خواجه عمری  برگزاری کرسی های و کارگاه های آموزشی و همکاری های پژوهشی را برای ارتقاء ظرفیت اساتید و دانشجویان خواستار شد.

دراین نشست رئیس دانشگاه کاشان نیز ضمن معرفی دانشگاه ، گزارشی از فعالیت ها و افتخارات این دانشگاه اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن دانشگاه کاشان در بین 10 دانشگاه برتر کشور، رتبه نخست بهره وری پژوهشی، کسب رتبه دوم این دانشگاه در زمینه مدیریت سبز،رتبه دوم و 109 در نظام بین المللی گرین متریک، رتبه نخست آزمایشگاه مرکزی و ...، از جمله افتخارات این دانشگاه است.

دکتر عباس زراعت به تحصیل حدود 500 دانشجوی خارجی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان در جذب دانشجویان خارجی جزء 5 دانشگاه برتر و رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی بین المللی شدن دانشگاه را از سیاست های این دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: حدود 70 فعالیت بین المللی در این دانشگاه انجام شده است .

دکتر زراعت به فعالیت های پژوهشکده های نانو، انرژی، مرکز پژوهشی کاشان شناسی و اسانس دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان آماده همکاری علمی در زمینه های مختلف با دانشگاه های افغانستان است.

نشست با دانشجویان افغانستانی،بازدید از دانشکده ها، آزمایشگاه ها و قسمت های مختلف دانشگاه از دیگر برنامه های سفر وزیر تحصیلات عالی افغانستان و هیات همراه به دانشگاه کاشان بود.

 

 


( ۲ )

نظر شما :